Mik is azok a STAGE-ek STAGE 1 / 2 / 3 ?? Hogy kell értelmezni ezeket.
A ECU és TCU tuningok márkafüggetlenek de a sok VW csoportos autós példa különösen a STAGE 2/3-ra, de készítettem franci HDI motoros STAGE 2-t is. 😉
STAGE 1
A STAGE 1 azaz egyes szintű chiptuning általában olyan beavatkozás amikor az autó turbofeltöltő és egyéb berendezései aktuátorai (Pl.: Injektorok, MAP szenzor) gyáriak. Ekkor a motorvezérlő (ECU – Engine Control Unit) vagy váltóvezérlő (TCU – Transmission Control Unit) módosításánál nincs szükség teljes újrakalibrációra. Tehát az adott autó paraméterei teljesen a gyári tartalékokat kihasználva tud működni.
STAGE 2
Mi is az a STAGE 2 ? Na itt kezd érdekes lenni. Fordítsuk meg picit! Akkor beszélünk nem STAGE 1 tuningról amikor már valamiben eltérünk a gyári hardvertől. Pl.: Nagyobb turbófeltöltő (GT1749V a gyári de mi már GT1749VB-t használunk)
Ilyen esetekben szükséges egy komolyabb turbo kontoroll kalibráció (N75 szabályzás a PID-ek megfelelő hangolásával) illetve a hozzá tartozó szenzorok cseréje és annak az ECU-ban való helyes kalibrációja. (pl.: MAP/MAF Szensor linearizáció, Esetenként MAF átkapcsolása MAP-ra) Emellett már magasabb nyomaték/turbonyomás határokkal is megyünk ennek a diagnosztikai monitorozása is ebben a kategóriában már logikusan szükséges.
Nézzünk erre egy szemléletes példát: VW Caddy 1.9 PD TDI 105 LE (BLS) motor 70mg/löket üzemanyag befecskendezést lát maximum értéknek és mi 74,3 mg/lökettel szeretnénk menni mivel van már GT1749VB-nk ami szolgáltatja a nagyobb nyomást és egy 3 Baros MAP szensorunk. Itt már a turbo diagnosztika is csak 2610 Mbar abszolút töltőnyomásig lát csak szóval ha 2700mbar-os nyomáson megyünk csak akkor láthatóak az adatok ha az ECU ehhez van „írva” linearizálva.
STAGE 3
Ha ez a STAGE 2 akkor mi a STAGE 3? Jogos a felvetés. Ebben a kategóriában azok a módosítások vannak már amiknél már erősen épített autóról beszélünk nem csak szimplán egy számmal nagyobb turboról. Minden amit a STAGE 2-nél leírtam az ide is igaz csak itt már GT20xx GT22xx vagy akár nagyobb turbok és nagyobb befecskendezők 0.29 és nagyobbak illetve FIRAD és WÜZETEM injektorok.
Ha egy autón az oldalsó intercooler le van cserélve FMIC-re (előre szerelt töltő levegő hűtő) + nagyobb vezérműtengely és nagyobb injektorok + Kamion turbo 🙂 is vannak akkor gyakorlatilag ezt az autót, szinte nulláról, egy teljesen más szemszögből kell megírni. Itt már nem játszik a gyári üzemanyag és n75 tábla illetve ezen a szinten már sok esetben nagyon sok próbakör és állítgatás kell mire egy használható és igényes beállítást el tudunk érni.
Úgyhogy aki STAGE 3-ra szánja magát attól ugyanúgy türelmet kérek mint ahogy Nekem is sok türelem és idő kell hogy ilyen konfigurációjú autók pontosan és igényesen legyenek megcsinálva szoftveresen is!




